Introductieweek - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Yvon Kryger - WaarBenJij.nu Introductieweek - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Yvon Kryger - WaarBenJij.nu

Introductieweek

Door: Annick en Yvon

Blijf op de hoogte en volg Yvon

03 Mei 2014 | Zambia, Mpongwe

Hallo allemaal!
Onze introductieweek zit er alweer op. Afgelopen zondag zijn we aangekomen in Mpongwe en maandag begon de introductie. 'S ochtends hebben we bij een groot project gekeken waar ze bezig zijn met de bouw van een school. Erg indrukwekkend en mooi. Verder zijn we naar het marktje geweest om wat boodschappen te doen. Het is hier een gewoonte dat je iedereen begroet met: Hello, how are you? Zelfs door de kinderen, even wennen dus. 'S avonds kregen we een welkomstdiner, dit bestond natuurlijk uit... maispap oftewel nshima! De manager kwam bij ons zitten en heeft ons uitgelegd hoe we met de hand een stukje moesten pakken, kneden en eten. Het was iets lekkerder dan de vorige keer door de sausjes en groentes die erbij zaten maar nog steeds blijven we bij dezelfde mening.

Dinsdag zijn we naar Ibenga geweest, het plaatsje waar het ziekenhuis en het klooster zijn waar we gaan verblijven. Voor een Afrikaans ziekenhuis zag het er mooi uit. Het bestaat uit verschillende gebouwtjes, een voor fysiotherapie, een operatiekamer, een tandarts enz. Wat erg apart is, is dat buiten in de open lucht voor de operatiekamer een rij mensen zit te wachten tot hun beurt voor de operatie.

De afdeling fysiotherapie zag er eenvoudig uit en heeft nog vrij veel materialen zoals 2 hometrainers, loopbrug, klimrek enz. Helaas hebben we het klooster waar we gaan verblijven alleen nog maar van buiten kunnen zien, dus dit is nog een verrassing.

Woensdag zijn we met de lokale busjes die hier rijden naar Luansha geweest, een stadje verderop. Deze busjes worden helemaal vol gepropt tot zon 25 man. Elke keer als je denkt nu zit het echt vol kan er toch weer iemand bij. In Luansha hebben ze twee vrij grote supermarkten wat heel speciaal is voor hier en ze hebben ook een look-a-like zeeman.

Donderdag was een nationale feestdag, een soort zondag, en hebben we lekker een dagje rustig aan gedaan.Gister zijn we naar sweety village geweest, een heel arm dorpje, om zelfbedachte spelletjes met de kinderen te doen. We hadden ballen en ballonnen bij ons, waar je ze erg blij mee kunt maken. Zelfs de moeders gingen meteen overgooien en volleyballen.

Vandaag zijn we naar het Nsobi park geweest. Hier hebben we een gamedrive gemaakt en zijn we naar de slangen en krokodillen geweest. We mochten wat kleinere slangen zelf vast houden en ook een kleine krokodil. In eerste instantie doodeng maar achteraf wel gaaf!
Vanavond gaan we het uitgaansleven van Mpongwe verkennen, al stelt dit waarschijnlijk niks voor, maar we zullen zien. Morgen op naar de nonnen en dan is maandag ons eerste dagje stage!

Groetjes uit Zambia!

• 03 Mei 2014 - 19:37

Esther Franken:

Hoi meiden,

Wij zijn weer in Nederland en missen Zambia wel. Het was zo gaaf om het land te verkennen en we hebben het heel erg fijn gehad met z'n vijven. Jullie hebben nog een hele tijd voor de boeg. Geniet daarvan!!
    Maandag begint dan jullie stage in Ibenga. We hebben gezien waar jullie gaan werken en wonen. Zag er prachtig uit. Heel veel succes, en ben benieuwd naar jullie eerste week in het ziekenhuis en bij de zusters. Xx

• 12 Mei 2014 - 19:42

Annelies:

Hallo Yvon en Annick,

Weer een mooi verhaal van wat jullie daar meemaken.
    Wat stoer zeg, het vast houden van een slang en krokodil, ook al zijn het kleinere!
    Succes in het ziekenhuis en bij de zusters en natuurlijk met de maispap!

Groetjes Uit Wijchen