Eerste week in het ziekenhuis - Reisverslag uit Ibenga, Zambia van Yvon Kryger - WaarBenJij.nu Eerste week in het ziekenhuis - Reisverslag uit Ibenga, Zambia van Yvon Kryger - WaarBenJij.nu

Eerste week in het ziekenhuis

Door: Annick en Yvon

Blijf op de hoogte en volg Yvon

10 Mei 2014 | Zambia, Ibenga

Hallo Allemaal,

Hier alweer ons derde reisverslag en onze stage in het ziekenhuis is officieel begonnen!

Op maandag moesten we om acht uur aanwezig zijn in het ziekenhuis. We moesten ons melden in een kamer waar de weekendoverdracht werd besproken met de artsen, therapeuten en verpleegkundigen. Na de overdracht wordt er iedere maandag nog een stukje voorgelezen uit de bijbel en wordt er nog een stuk gezongen. Om negen uur was dit afgelopen en kregen we van onze stagebegeleider nog een korte rondleiding over de verschillende afdelingen. Er zijn aparte mannen, vrouwen en kinderafdelingen. Ook is er nog een privé afdeling waar patiënten heen kunnen tegen betaling.

In het ziekenhuis is een speciaal aidscentrum aanwezig en ook een ondervoedingscentrum voor de kinderen.

De eerste patiënten die we hebben gezien, hadden malaria of hersenvliesontsteking. Dit zijn patiëntengroepen die wij in Nederland niet vaak zullen tegenkomen als fysiotherapeuten.

De volgende dagen hebben we een redelijk goed beeld gekregen over de fysiotherapie in Zambia. Aangezien er in het ziekenhuis geen orthopeden werken wordt er van de fysiotherapeuten verwacht dat zij een deel van dit beroep kunnen overnemen. We moeten röntgenfoto's beoordelen en wanneer er een botbreuk te zien is dan zet de fysiotherapeut gips. Ook als een breuk geopereerd moet worden dan doet de fysiotherapeut dit samen met de chirurg. We hebben al een operatie gezien van een gebroken sleutelbeen. Erg interessant om te zien en nu krijgen we de kans om bij alle operaties aanwezig te zijn.

Omdat er weinig materialen aanwezig zijn in het ziekenhuis en er geen drukverband is haalt de fysiotherapeut vaak zwellingen weg door middel van een spuit waarmee hij het bloed eruit zuigt. Dit mogen wij als fysiotherapeut in Nederland absoluut niet doen! Verder zien we erg veel kinderen met brandwonden.

Onze eerste week is erg goed bevallen! We werken samen met vier therapeuten en dit zijn erg gezellige mensen! Onze werktijden zijn van 08:00-12:00 en dan van 14:00-16:00. In de middagen is het meestal erg rustig dus we gaan nog op zoek naar extra taken.

Tot nu toe een erg leerzame stage die totaal anders is dan het werk dat we in Nederland doen!

Tot de volgende keer !:)

Groetjes Annick en Yvon.

• 10 Mei 2014 - 16:19

Herma De Haas:

Hallo dames zo te zien gaat alles goed .Jullie foto's zijn ook mooi en vooral de olifanten daar ben ik helemaal weg van en kan niet wachten op een nieuw reisverslag heel mooi gemaakt groetjes Herma

• 10 Mei 2014 - 18:44

Marion Kuijken:

Mooi verhaal meiden! Leuk om zo te lezen hoe het bij jullie gaat in Zambia! :) Heel veel succes nog en ik blijf jullie volgen. X

• 10 Mei 2014 - 19:48

Jolijn :

Heee girls! Leuk om te lezen hoe de fysiotherapie daar is. Heel anders als in nederland dus. Wij zijn afgelopen week begonnen en deze week gaan we ergens anders heen dus we zijn benieuwd. Foto's zijn erg mooi! Succes met werken!:) en geniet ervan! Xxx

• 12 Mei 2014 - 19:33

Annelies:

Hallo Yvon en Annick,

Hoe is het met jullie?
    Al een beetje gewend aan de cultuur en temperatuur?
    Het is erg leuk om jullie verslag te lezen en de prachtige foto's te bekijken.
    Ik wens jullie nog een hele fijne tijd en veel succes met jullie stage.

Groetjes uit Wijchen

• 16 Mei 2014 - 11:22

Floor DARE2GO:

Muli shani Annick en Yvon!

Ik lees jullie verhalen met veel herkenning, en de foto's zijn ook herkenbaar...maar jullie beleving ervan is ook erg leuk om te lezen. De Nshima gaat vast wennen haha! Het ziekenhuis biedt dus genoeg mogelijkheden, maar ook het zoeken naar nieuwe taken wordt een mogelijkheid de komende weken? Wat fijn dat jullie veel kunnen zien, en de verschillen kunnen merken tussen daar en 'hier'.
    Nou, ik houd jullie blog in de gaten, leuk! En geniet van al het moois daar.

Groetjes Floor

• 21 Mei 2014 - 21:23

Tonnie En José:

wat leuk om jullie ervaringen zo te mogen delen.
    veel succes.
    Groetjes uit Beneden-Leeuwen